و این نامهای است که حضرت شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی قدس سره در پاسخ کسی که علم کیمیا طلب نموده بود، مرقوم فرمودهاند:
ای طالب راه خدا و ای سالک طریق هدی! جستن کبریت احمر، عمر ضایع کردن است. روی بر خاک سیه آر که یکسر کیمیا است، و شیخ بهائی علیه الرحمه میفرماید:
گیرم که نحاس را تو زر کردی *** زر کن مس خویشتن اگر مردی
ای برادر یقین دان که قنطار قنطار طلای احمر برای کسی که از این عالم داخل آن عالم شد به قدر ذرهای نفع و اثر ندارد. چنان فرض کن که انسان عمری را صرف نمود و آن علم را پیدا کرد، بعد امر به انتقال به آن عالم شد، از اینجا که رفته، در آنجا هم چنین علمی ذرهای نفع ندارد. پس اکسیری حاصل کن که برای آن عالم بدرد خورد، و آن اکسیر را حضرت حق توسط پیغمبر بر حق حضرت محمد بن عبدالله علیه الاف التحیة و الثناء برای شما آورده است و هو:
«و استعینوا بالصبر و الصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین». (بقره/45)
انسان باید ابتدا مقدمه آن را که خشوع است، پیدا کرده و سپس در صدد ساختن آن اکسیر برآید، که هر کس دارای آن مقام شد یقینا رستگار شده است. ولی همین قدر بدانید که همچنانکه اگر کسی بخواهد خوشنویس شود، به آسانی ممکن نیست و باید زحمت بکشد و مواظبت نماید تا درست شود، و از همان اول مرتبه ممکن نیست، همچنین حضور قلب، برای انسان از ابتدا، مشکل است.
باید مقید شد که نماز در اول وقت گزارده شود و برای انجام نمازها در اول وقت، باید از هر کاری دست کشید، سپس لازم است که معانی کلمات نماز را درک کرد، آنگاه نکات و مزایای دیگر. باری سعی کنید که معانی نماز را خوب بفهمید و در هنگام قرائت به معانی مزبور توجه نمائید، و در طریقه حقیر اصل همه کارها توجه به معانی نماز است، بعد چیزهای دیگر.
منبع: نشان از بینشانها، صص 130 – 129
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.