علامه سید ابوالحسن حافظیان

علامه حسن حسن زاده آملی

شیخ عبدالقائم شوشتری

علامه سید ابوالحسن حافظیان:

اصل این علم (سحر) درست است، در زمان حضرت سلیمان نبی علیه السلام بسیاری از شیاطین سحر و جادو را یاد گرفتند و از این راه زحمت زیادی برای مؤمنین درست کردند و خداوند نیز دو ملک را خلق فرمود برای کمک به مؤمنین و ابطال سحر. تحصیل سحر حرام است ولی ابطال آن جایز است و برای ابطال آن بهترین دستورات «آیات سُخره» می‌باشد.

منبع: کتاب مظهر وصف خدا، ص ۹۴

شیخ عبدالقائم شوشتری:

«برای در امان بودن از اجنه آیات سخره را روز اول هفتاد مرتبه بخواند و بعد روزی یک‌مرتبه، همچنین برای باطل کردن طلسم‌ها».

علامه حسن زاده آملی:

اين نکته سامى و لطيف در آيه مبارکه سخره‏ است: آية السخرة على ما فى مجمع البحرين و فى غيره: هى قوله تعالى:

إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ‏ (الاعراف 55- 57).

آيه سخره به همين عنوان در السنه خواص صحابه بلکه غير خواص نيز دائر بوده است و در جوامع روائى چون کوکب درى در درخشان است و دستور العمل سائر در برنامه سالکانست و تأثير آن در صفاء قلب و اطمينان نفس و نفى خواطر و ازاله شک و وساوس بعدد سبعين مره نفوس مستعده را در مرتبت ايقانست، و دستور آن از حضرت وصى عليه السلام عين برهانست.

الحديث الاول من باب ما يفصل به بين دعوى المحق‏ و المبطل فى أمر الامامة من کتاب الحجة من اصول الکافى (ج 1، ص 279، من المعرب) باسناده الى ابى عبدالله عليه السلام قال بعث طلحة و الزبير رجلا من عبد القيس يقال له خداش الى اميرالمؤمنين صلوات الله عليه و قالا له: انا نبعثک الى رجل طالما کنا نعرفه و اهل بيته بالسحر و الکهانة و انت أوثق من بحضرتنا من انفسنا من أن تمتنع من ذلک منه و ان تحاجه لنا حتى تقفه على أمر معلوم الى أن قال:

 

فلما أتى خداش اميرالمؤمنين عليه السلام … قال فانشدک بالله الذى هو اقرب اليک من نفسک الحائل بينک و بين قلبک الذى يعلم خائنة الاعين و ما تخفى الصدور، أ تقدم اليک الزبير بما عرضتک عليک؟ قال: اللهم نعم، قال لو کنت بعد ما سألتک ما ارتد اليک طرفک، فانشدک الله هل علمک کلاما تقوله اذا أتيتنى؟ قال اللهم نعم، قال على عليه السلام: آية السخرة؟ قال نعم، قال فأقرأها و جعل على عليه السلام يکررها و يرددها و يفتح عليه اذا أخطأ حتى اذا قرأها سبعين مرة. قال الرجل: ما يرى أميرالمؤمنين عليه السلام أمره بترددها سبعين مرة، ثم قال له: أ تجد قلبک اطمان؟ قال: اى و الذى نفسى بيده. الحديث.

 

ملا صالح مازندرانى در شرح اصول کافى (ج 6، ص 257، ط 1) فرموده است: و فيه دلالة على أن قراءة هذه الآية سبعين مرة توجب صفاء القلب و اطمينانه و رفع شکه و وساوسه.

 

و نيز مجلسى در مرآة العقول (ج 1، ص 252، ط 1) فرموده است: و هذا يدل ان قراءة هذه الآية سبعين مرة توجب رفع شر شياطين الجن و الانس و اطمينان النفس على الاسلام و الايمان و تنور القلب باليقين.

 

و فى الحديث 16 من باب الدعاء عند النوم و الانتباه من اصول الکافى (ج 2، ص 392، من المعرب) قال ابو عبدالله عليه السلام: من قرأ عند منامه آية الکرسى ثلاث مرات، و الآية التى فى آل‏ عمران‏ «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ» و آية السخرة و آية السجدة، و کل به شيطانان يحفظانه من مردة الشياطين، شاءوا أو أبوا، و معهما من الله ثلاثون ملکا يحمدون الله عز و جل و يسبحونه و يهللونه و يکبرونه و يستغفرون له الى أن ينتبه ذلک العبد من نومه و ثواب ذلک له.

 

مجلسى در مرآة در شرح آن گويد (ج 2، ص 495، ط 1): آية السخرة فى الاعراف‏ «إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ» الى قوله: رَبُّ الْعالَمِينَ، و قيل الى قريب من المحسنين کما ذکره الشيخ البهائى (ره) انتهى.

 

راقم گويد آيه سخره از ان ربکم تا قريب من المحسنين است و مرحوم سبزوارى نيز در جامع الدعوات (ص 19) مانند شيخ بهائى تنصيص فرموده است که تا قريب من المحسنين است.

 

منبع: هزار و يک نکته، علامه حسن زاده آملى، نکته 978، صص 801 – 709

آیات 54 تا 56 سوره اعراف را «آیات سخره» گویند:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ فِي سِتَّهِِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَ الأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (54) ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْيَهًً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (55) وَ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَ ادْعُوهُ خَوْفًا وَ طَمَعًا إِنَّ رَحْمَهَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ (56)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 4