تقریظ حمید احمدخان معاون دانشگاه پنجاب لاهور بر لوح محفوظ علامه حافظیان

معاون دانشگاه پنجاب

حمید احمدخان

لاهور – سینت هال

1966 مئی 23

سیّد ابوالحسن حافظیان مشهدی، این جدول‌های مقدس با عظمت و بهت علم عرفانی را که بر مردم جهان امروز پوشیده بود بازیافته‌است. عقیده پیشینیان نسبت به قدرت ذاتی اعداد که در حقیقت به قدرت نامرئی عالم روحانیت است ثابت بوده‌است. از زمان فینیقیان و عبرانیان پیوسته اعداد و حروف بجای یکدیگر در عالم روحانیت و مادیت مورد استفاده بوده‌است. در اوائل که کلمه و عدد وجود داشته‌است، انسان با دیدن سرزمین عالم گوناگون و مختلف النوع و با مطالعات نجومی و ستارگان و نظام فلکی و فضای بسیط پی به پیچیدگی اعداد برد. اعداد را بازیچه تخیل و افکار دانستن فکری غلط است. اعداد در اساس بیشتر مذاهب جهان دیده می‌شود مانند عقیده تثلیث در مسیحیت و دو گانگی در آئین زردشت و وحدانیت در اسلام. از عهد افلاطون و فیثاغورث تا زمان ویتینگستان و وایت هد فیلسوفان همیشه روح اعداد را مانند پلی بین ذات یگانه و انسان ایده آل و حقیقت مورد استفاده قرار داده‌اند. بنابراین با علم اعداد اثر جاویدان خود را بر صفحات ابدی زمان بر جای گذاشته‌اند. با مطالعه لوح محفوظ آقای حافظیان و کوشش برای شناخت آن و همگامی با مولف در راه پر پیچ و خم و ناهمواریکه در قلمرو کلمات و اعداد پیموده‌است عقل را سرگردان و ناتوان و تخیل را از راه پیمائی در این وادی عاجز و ناتوان می‌یابیم این عمل معظم له نه فقط با مهارت دقیق تنظیم اعداد و کلمات صورت گرفته بلکه با عشق و علاقه فوق العاده نسبت به وجود مقدس حضرت رسول اکرم (ص) توأم بوده و در این رهگذر مشعل فروزانی برافروخته‌است که تمام تاریکی‌ها را روشن کرده و معنی ارتباط خالق و مخلوق بوسیله آن حضرت در این لوح آشکار گشته‌است.

در این کوشش و موفقیت اهمیت وجود نسبت بین کلمات حق باریتعالی و اشعار سعدی در مدح حضرت رسول اکرم (ص) که تا بحال پوشیده بود بخوبی مکشوف گردیده‌است.

من تصنیفی را سراغ ندارم که تا این اندازه موفقیت آمیز باشد زیرا این عالیترین کاری است که به عالی‌ترین وجه انجام پذیرفته‌است.

حمید احمدخان

معاون دانشگاه پنجاب

منبع: کتاب شرح و تفسیر لوح محفوظ، صص 152 و 151

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 8 =