تقریظ دکتر اشتیاق حسین قرشی رئیس دانشگاه کراچی بر لوح محفوظ علامه حافظیان

دانشگاه کراچی

رئیس دانشگاه دکتر اشتیاق حسین قرشی

20 ژانویه 1964

آقای سید ابوالحسن حافظیان این نقش را با هنرمندیی مرتب کرده‌است که چون من دیدم مبهوت شدم بسیار مناسب است که اسم آن را لوح محفوظ گذاشته‌است.

از این نقش ظاهر می‌شود که در نظام ابجد و الفاظ مطابق آن و جمله‌هائی که با اعداد برابر است از نظر کمال در حدی است که در این زمان مانند او را پیدا نمودن دشوار است.

به علت عشق و علاقه خاص مولف به پیامبر مکرم (ص) این نقش که سراسر نعت و ستایش بارگاه رسالت می‌باشد نمایانگر آن عشق و علاقه گردیده و صورت ترکیب به خود گرفته‌است.

بدون تردید می‌توان گفت که اگر او را محبت رسول اکرم (ص) تایید نمی‌کرد با وجود دشواریی که در ترکیب این نقش هست، تشکیل آن دشوار بلکه ممتنع بود.

بیانات و توضیحاتی که آقای غلام حسین تهاور درباره مبدع نقش و مهارت‌هائی که به کار برده، آورده‌است مرا از شرح آن بی نیاز می‌کند.

از توضیحات نامبرده معلوم می‌شود که مولف در ساختن این نقش حیرت انگیز چه مهارت‌هائی را که توام با موفقیت بوده از خود نشان داده‌است.

منظور من از این  تحریر فقط اینست که خدمت مصنف اظهار تشکر کنم و مراتب حق‌شناسی خود را اظهار نمایم. او چنان نقشی تصنیف کرده‌است که صاحب‌نظران قدر آنرا خواهند دانست.

کاملاً یقین دارم هر شخصی که ارزش این هنر را تشخیص دهد به تحسین این نقش زبان خواهد گشود. کسانی که مانند من از نظر محبت رسول اکرم (ص) با مصنف هم عقیده باشند از مشاهده این نقش روح آنان شادمان خواهد شد و آنرا منبع الهامی برای اندیشه‌های خویش خواهند دانست.

اشتیاق حسین قرشی

رئیس دانشگاه

منبع: کتاب شرح و تفسیر لوح محفوظ، صص 150 و 149

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 3