عنوان: علوم اسراری؛ ناگفته هایی از حیات عرفانی عالم ربّانی جناب سیّد موسی زرآبادی قزوینی و شاگردانش

به انضمام: شرح جنه الاسماء و لوح محفوظ استاد حافظیان

مولف: فتوت نصیری سوادکوهی

ناشر: سایه گستر

زبان: فارسی

نوبت چاپ: چاپ اول، ۱۳۹۵

شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه

تعداد صفحات: ۱۹۲

قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)

برای تهیه کتاب به آدرس زیر مراجعه بفرمایید.

آدرس: قزوین، چهار راه نادری، جنب داروخانه قانون، پلاک ۳۱۰، طبقه ۲

تلفن: ۰۲۸۳۳۲۳۵۳۰۵ – ۰۲۸۳۳۲۳۸۰۳۳

باسمه تعالی شأنه

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: العلماء ورثة الانبیاء …

مکانت و جایگاه عالم و دانشوران دینی در دین مبین اسلام بسیار والا است و روایات بسیاری در تجلیل و بزرگداشت دانشمند و محقق از رسول گرامی اسلامی و نیز ائمه اطهار علیهم السلام شرف صدور یافته است. در این میان جایگاه عالم عامل و دانشمند پرهیزگار که به دانسته‌های خود عمل می‌کند برتر از همگان می‌باشد زیرا در پرتو این‌گونه افراد است که جامعه راه صلاح و سداد را می‌پیماید. تاریخ اسلام و تشیع مشحون از این‌گونه عالمان ودانشوران است که همانند ستارگانی درخشان آسمان معرفت را نورافشانی می‌کنند.

یکی از این علما و دانشمندان پرهیزگار که علم و عمل را با یکدیگر قرین ساخته عارف صمدانی، عالم ربّانی و نابغه‌ی علوم محتجبه حضرت آقا سید موسی زرآبادی قدس سرّه است که قلم از شرح سجایا و صفات و برجستگی‌های وی قاصر است و به قول معروف:

یک قلم خواهم به پهنای فلک *** تا کنم توصیف آن رشک ملک

اما به دلایل گوناگون جنبه‌های مختلف علمی و عملی وی ناشناخته باقی مانده اگرچه در سال‌های اخیر با نگارش کتبی چون مکتب تفکیک از استاد محمدرضا حکیمی، دانای اسرار از خانم سیده فاطمه موسوی و سیمرغ قاف عشق از آقای محمدرضا بندرچی تا حدودی این کاستی جبران شده و بخش‌هایی از زندگی این علامه ذوفنون روشن گشته، ولی هم‌چنان زوایای دیگر این دانشور ربّانی ناشناخته باقی مانده است خصوصاً این که در دیدگاه عامه وی تنها به کشف و کرامات و تقوا شناخته شده و از جنبه‌های علمی وی غفلت شده است. امیدوارم این‌گونه زوایای وی نیز توسط پژوهشگران و محققان علاقمند به سرگذشت عالمان ربّانی برسی گردد.

بهانه‌ی نوشته پیش رو نیز این بود که در شهریور ماه سال 1393 به همت گروهی از علاقمندان همایشی برای بزرگداشت این عارف الهی در دارالمؤمنین قزوین برپا گردید که طی آن سخنوران دانشور و نویسندگان مدقّق پیرامون این دانای راز سخن گفته و نوشتند که مجموعه آن‌ها در کتاب سیمرغ قاف عشق که به عنوان یادنامه این همایش منتشر گردید درج شده است. به هر حال بنده نیز مقاله‌ای تحت عنوان ناگفته‌هایی از حیات عرفانی آقا سیّد موسی زرآبادی تقدیم این گردهمایی کردم و دقایقی نیز مصدّع حاضران شدم که با استقبال بسیار اهل علم و علاقمندان روبرو شد لذا به تشویق بعضی از دوستان که مطالب عرضه شده برایشان جالب بود و برای اولین بار عنوان می‌شد تصمیم بر آن قرار گرفت تا مباحث آن کامل شده وموارد دیگری نیز به آن اضافه گردد و به شیوه‌ای که اکنون ملاحظه می‌فرمائید تقدیم محضر دانش دوستان گردد چرا که عند ذکر الصالحین تنزل الرحمة.

در این نوشتار که حاوی چهار فصل است تنها مبحث علوم محتجبه‌ی سید مورد کنکاش قرار گرفته است که همگی متکی به نوشته‌های برجا مانده از وی و شاگردانش بوده یا از استادانی که محضر پرفیض وی را درک کرده‌اند استماع شده است.

در فصل اول مطالبی که مربوط به خود جناب سیّد موسی است نگاشته شده.

در فصل دوم مطالبی از شاگردان جناب سیّد موسی زرآبادی همچون حاج شیخ مجتبی قزوینی، حاج سیّد ابوالحسن حافظیان، سید محمد تقی معصومی اشکوری، حاج سیّد مرتضی حاج سیدجوادی، حاج میرزا علی اکبر معلم دامغانی و نیز شاگرد شاگردان وی مثل مرحوم حاج سیّد مهدی میرزایی و فرزندان بزرگوار سید، مرحومان حاج سیّد جلیل و حاج سیّد خلیل زرآبادی نقل شده است.

در فصل سوم و چهارم نیز پیرامون دو اثر بازمانده از سیّد ابوالحسن حافظیان یعنی لوح محفوظ و لوح جُنَّةُ الاسماء و شرح محتوای آن‌ها بحث شده است.

در خاتمه از جناب استاد آقای محمدرضا بندرچی که زحمت مدون کردن این نوشتار و ویرایش آن را به عهده گرفتند تشکر می‌نمایم و امیدوارم هدیه‌ای معنوی به پیشگاه دوستداران این دانای اسرار و زاهد روزگار محسوب گردد. بمنّه و کرمه.

فتوت نصیری سوادکوهی

استاد دانشگاه

قاضی دیوان عالی کشور

منبع: کتاب علوم اسراری، صص 15 – 11

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 3