جفر جامع را بمولای متّقیان مظهر العجائب و مُظهر الغرائب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه الصّلوه و السّلام نسبت داده اند.

این کتاب در ظاهر دارای 28 جزو است و هر جزوی دارای 28 صفحه است و هر صفحه از آن دارای 28 سطر و هر سطری از آن دارای 28 خانه است و هر خانه از آن دارای چهار حرف است بطوریکه در همه آن کتاب از اوّل تا به آخر در دو خانه یک قسم حروف نوشته نشده است و از حیث ترکیب یکسان و برابر نیست هر خانه او را که بنگرید وضع حروف آن منحصر بهمان خانه می باشد مثلاً یک خانه او را بنگریم (ا د ب د) میباشد از اوّل کتاب تا به آخر کتاب چنین خانه ای و چنین حروفی باین ترتیب نخواهید دید و اگر کسی چهار حرفی بگوید یا بنویسد با معنی یا بی معنی یقیناً و حتماً در یک خانه از آن کتاب بهمان ترتیب موجود خواهد بود و اگر در آن کتاب نباشد آن کتاب غلط و ارزشی نخواهد داشت و اگر بهمانطور در دو جای کتاب پیدا شود نیز آن کتاب غلط نوشته شده و ارزشی ندارد. در آن کتاب بیست و هشت حرف ابجد چنان دُور داده شده است که محال است صورتی پیدا شود که در آن کتاب مستطاب موجود نباشد کسی که بنوشتن این کتاب ماهر باشد هر چهار حرفی را که از او سؤال کنند در کجاست فوراً خواهد گفت در فلان جزو، فلان صفحه، فلان سطر، فلان خانه است بشرطیکه قاعده نوشتن این کتاب را بخوبی مستحضر باشد و دائره ابجد وضعی را بخوبی محفوظ و حاضر داشته باشد. در خانه اوّل این کتاب چهار الف است (ا ا ا ا) یعنی جزو اوّل صفحه اوّل سطر اوّل خانه اوّل و خانه آخر این کتاب چهار (غ) است (غ غ غ غ) یعنی جزو 28 صفحه 28 سطر 28 خانه 28 . روی همین قاعده کتاب از اوّل تا به آخر نوشته خواهد شد.

مبنای این کتاب مستطاب بر دائره ابجد است و پایه آن بر عناصر اربع است. این کتاب را بچهار اسم نامیده اند: تکسیر اعظم، لوح محفوظ، جفر کبیر، جفر جامع

اکنون از جزو سیزدهم این کتاب صفحه هشتم را ارائه می دهیم در سطر سیزدهم این صفحه خانه چهارم را ملاحظه نمائید که چهار گوشه آن خانه را نشانه گذارده ایم مخصوص به اسم محمّد است، (م ح م د) و در هیچ محلّی از آن کتاب این حروف را به این ترتیب نخواهید یافت.

چنانکه گفته شد کتاب جفر جامع دارای 28 جزو است.

هر جزوی از آن داری 28 صفحه است که کُلّاً هفتصد و هشتاد و چهار می باشد. (784)

و هر صفحه از آن دارای 28 سطر است که کُلّاً بیست و یکهزار و نهصد و پنجاه و دو سطر است. (21952)

و هر سطری دارای 28 خانه است که کُلّاً ششصد و چهارده هزار و ششصد و پنجاه و شش خانه است. (614656)

و در هر خانه چهار حرف می باشد که کُلّاً دو میلیون و چهارصد و پنجاه و هشت هزار و ششصد و بیست و چهار حرف است. (2458624)

این کتاب را که کُلّاً بیست و هشت جزو است به عالمی تشبیه نموده اند و بیست و هشت جزو آن را که بعالمی تشبیه کرده اند به چهار قسم تقسیم نموده اند: شرقی، غربی، شمالی، جنوبی

هر قسمتی را که هفت جزو آن باشد (اقلیمی) نام نهاده اند و هر جزوی از آن را شهری نام داده اند و در هر جزوی از آن که شهری باشد بیست و هشت محلّه معیّن کرده اند و هر محلّه از آن را که سطری باشد بیست و هشت خانه قائل شده اند و در هر مملکتی بیست وهشت شهر و در هر شهری بیست و هشت محلّه و در هر محلّه بیست و هشت خانه و در هر خانه چهار نفر ساکن می باشند.

هفت شهر عشق را عطّار گشت          ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

منبع: کتاب شرح و تفسیر لوح محفوظ، صص 81 – 79

نکته: جفر جامع دارای چهار اقلیم است، هر هفت جزو یک اقلیم حساب می‌شود. جفر جامع دارای 28 جزو، هر جزو 28 صفحه، هر صفحه 28 سطر، و هر سطر 28 بیت است. در سخنان بزرگان هر جزو به شهری و هر صفحه به محله‌ای و هر سطری به کوچه‌ای تعبیر شده است، و در هر کوچه‌ای بیست و هشت بیت وجود دارد و در هر بیتی چهار نفر ساکن می‌باشند. همچنین در برخی کتب هر جزو به ملک و هر صفحه به شهر و هر سطری به محله‌ای تعبیر شده است، و در هر محله‌ای بیست و هشت خانه وجود دارد و در هر خانه‌ای چهار نفر ساکن می‌باشند.

7 پاسخ
  1. محمدرضا
    محمدرضا گفته:

    با سلام و احترام
    آیا این کتاب شریف چاپ هم شده است؟
    اگر بلی، از کجا و چگونه قابل تهیه است؟!
    لطفا راهنمایی فرمایید!
    ……………………..
    مدیر: سلام، خیر.

    پاسخ
  2. احسان
    احسان گفته:

    سلام
    من این کتاب را میخوام، چه کنم؟
    ……………………..
    مدیر: سلام، برای تهیه الواح و کتاب با موسسه خاتون قلم تماس بگیرید. آدرس موسسه و شماره تماس در بالا درج شده است.

    پاسخ
  3. مهیار
    مهیار گفته:

    سلام بزرگوار طاعات قبول الواح این کتاب موجود هست من هم می خواستم تهیه کنم میشه راهنمای کنید یا باید با موسسه تماس بگیرم پاینده وپایدار باشید
    ……………………..
    مدیر: سلام، برای تهیه الواح و کتاب با موسسه خاتون قلم تماس بگیرید. آدرس موسسه و شماره تماس در بالا درج شده است.

    پاسخ
  4. علی اکبر آسیابی
    علی اکبر آسیابی گفته:

    سلام
    کتاب جفر جامع ونورالامع رو میخواستم سفارش بدهم
    …………..
    مدیر: سلام، این کتاب چاپ نشده است.

    پاسخ
    • علی
      علی گفته:

      م حرف سیزدهم ابجد(جزو ۱۳) و ح حرف هشتم (صفحه ی ۸) توی هر سطر فقط حرف آخر عوض میشه (به ترتیب ابجد) و توی هر ستون حرف یکی مونده به آخر!
      سوال اینجاست که توی یه همچین نظم ساده ای که الان با ریاضی سطح دبستان قابل فهم و باز تولیده چه چیز خارق العاده ای وجود داره که حضرت آقا کتابش کردند؟؟

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6